FANDOM

זאוס הינו אל יווני מהמיתולוגיה היוונית, מלך האלים. פירוש השם: לזרוק, לירות, להבריק.

מיתוסים עריכה

זאוס

פסל ראשו של זאוס

הולדת זאוס ומלחמת האלים בטיטאנים עריכה

זאוס היה השישי מבין בניהם של קרונוס וריה הטיטאנים, אחיו היו: הסטיה, דמטר, הרה, פוסידון והאדס. אולם נבואה רבצה על קרונוס, ונובא בה כי אחד מבניו ידיח אותו מהשלטון בעולם. בשל כך, נהג לבלוע את ילדיו בזה אחר זה מיד לכשנולדו. אולם ריה סלדה מכך, וכאשר נולד זאוס, נתנה לבעלה אבן עטופה במקום את בנה. קרונוס בלע את האבן והיה בטוח כי בלע את בנו. ריה הולידה את בנה בכרתים, במערה מוסתרת. נימפות השקו אותו חלב, ודמונים רקדו מסביבו ועוררו רעש כל זמן שבכה, על מנת שאביו לא יישמע את יללותיו. כך גדל זאוס בסתר, עד שהגיע למלוא כוחו. מכשהגיע למלוא כוחו יצא זאוס ונאבק באביו, הוא ניצח, וגזר על אביו להקיא את אחיו. אולם הטיטאנים לא מיהרו לקבל את מרות האלים החדשים, במשך עשר שנים השתוללה מלחמה בין הדורות ואיש לא ניצח. לבסוף, שיחרר זאוס את הקיקלופים, ואלה התקינו לו את נשקיו הקטלניים- הברק והרעם. בנוסף שיחרר לעזרתו גם את הענקים בעלי המאה ידיים. יחד הכו האלים החדשים והענקים בטיטאנים, והטיטאנים נסגרו בכלא ארד, והענקים הוצבו על מנת לשמור עליהם לעד. טיטאנים מסוימים הורשו להישאר חופשיים, דוגמאת אטלס, שהחזיק על כתפיו את השמיים, אבל הם היו נתונים למרותו הישירה של זאוס. לאחר מכן באו ששת האלים לאולימפוס, ומאז נבחר מקום זה כמקום מושבם. שם נפלה ההחלטה כיצד יחלקו ביניהם את העולם. חלק טוענים כי ההחלטה נפלה בהגרלה, וחלק טוענים כי בשל העובדה שהנהיג את הקרב, זכה זאוס להיות השליט העליון. כך או כך ההחלטה שהתקבלה קבעה כי האדס ישלוט על המתים, דמטר על האדמה, פוסידון על הים, וזאוס על העולם ובני האדם. מכאן ואילך נעלמת הסטיה מהמיתולוגיה, ואין היא כמעט מוזכרת. באשר להרה, היא הפכה לאלת הנישואין. אולם למרות גדולתו של זאוס, היו בו פגמים רבים, דבר מפתיע בהתחשב שמדובר בגדול האלים. הוא היה החזק באלים, אך לא החכם בהם (לדוגמא באיליאדה, גם הרה וגם פוסידון מערימים עליו), הוא היה רודף נשים מושבע, מהיר חימה אך באותה מידה מיהר לשכוח, והיין היה חביב עליו מאד.

אשתו - הרה עריכה

זאוס שכב עם אלות, נימפות, ונשים רבות כאוות נפשו. עד שחשקה נפשו בהרה- אחותו. מכבודה העצמי ומהיותה אחותו, סירבה הרה לחיזוריו (יש האומרים גם כי ידעה שלבו של זאוס לא נשאר נאמן לאורך זמן). בשל כך, בא אליה זאוס במסווה של יונה פגועה. הרה ריחמה על היונה וניסתה לעזור לזאוס המחופש. זאוס ביקש ממנה שכשיחלים, תהיה לאשתו. ברחמיה, הרה הסכימה מיד. בהבזק עין חזר זאוס ולבש את צורתו האלוהית, וגילה להרה את המלכודת שנפלה בה. נאמנה להבטחתה שניתנה במרמה, נישאה הרה לזאוס. אולם תשוקתו של זאוס חלפה מהר, והוא חזר למנהגיו הנושנים. מאז נוצר משחק חתול ועכבר בינו לבין הרה. כשהוא מנסה להערים עליה ולהסתיר ממנה את אהבותיו, והיא בקנאתה מתעללת בהן ובילדיהן הרבים. להרה ולזאוס ישנם שני בנים משותפים - ארס, אל המלחמה. אופיו הנוראי במיתולוגיה היוונית, גרמו לכך שטוענים כי שני הוריו שנאו אותו עד מאד. וגם הפייסטוס, אשר לא נאהב בגלל מראהו החיצוני.

ילדיו של זאוס עריכה

Jupiter Smyrna Louvre Ma13

פסל של זאוס אשר התגלה בסמירנה בשנת 1680

ילדיו של זאוס הם רבים מספור. אלים, חצאי אלים וגיבורים רבים יצאו מחלציו. ביניהם האלים אתנה, הרמס, אפולון, ארטמיס וארס. ומבני האדם ידועים בעיקר הרקולס, מידס, פריסאוס ועוד רבים. למרות שלרוב שכח את אהובותיו במהרה, תמיד זכר זאוס את ילדיו והכיר בהם. לרוב העניק להם את הגנתו, לעיתים אף הפך אותם לאלים (הרקולס הפך לבן אלמוות, וכן דיוניסוס).

זאוס כשליט העולם עריכה

למרות פגמיו האדירים, זאוס נותר אל פופולרי מאד. באיליאדה אומרים עליו "זאוס הנשגב והכביר! אלוהי ענני הסערה! אתה היושב בשמיים..." בנוסף, לפני שערי טרויה, הודיע זאוס לאנשי יוון: "זאוס האב לעולם לא יעזור לשקרן ומפר שבועה". מכאן שלמרות צדדיו הרעים, היה בזאוס גם פן טוב ואהוד. העובדה כי מופיעים בו פגמים רבים היא מפתיעה, מאחר שמדובר באל עליון, אולם יש לזכור כי בהרבה פעמים נדמה כי זאוס הוא ערבוב של כמה אלים, על צדדיהם הטובים והרעים. בנוסף אין להפחית בכוחו הפיסי האדיר של האל הזה. נאמר כי אם ימשכו כל האלים מצד אחד, וזאוס ימשוך מהצד האחר, אזי ימשוך זאוס אותם בלי קושי. כאמור, כלי נשקו האדירים הם הברק והרעם, שנוצרו על ידי הקיקלופים ומאוחר יותר על ידי הפיסטוס (אל הנפחים). בנוסף יש לו מגן גוף רב הוד. הציפור הקדושה לו היא הנשר, כוכבו הוא יופיטר (זהו גם שמו במיתולוגיה הרומית), והעץ הקדוש לו הוא עץ האלון. האורקאל שלו הייתה דודונה, בארץ האלונים. רצונו של האל היה מתגלה על ידי הרשרוש של עצי האלון, וכוהניו היו מקשיבים להם ומפרשים אותם.

פילאמון ובאוציוס עריכה

יום אחד ירד זאוס לאדמה בלווית הרמס ובלבוש אדם, כדי להיווכח, האם שומרים האנשים את חוקותיו הקדושים. לעת שקיעת החמה נכנסו השניים לאחת הערים ועברו מבית לבית וביקשו מקום לינה. כל הדלתות ננעלו בפני האורחים. הלילה רד כאשר דפקו על דלתות בקתה נידחת שעמדה על ההר, מחוץ לעיר. שם חי לו זוג זקנים עניים- פילאמון ובאוציס. האנשים הטובים קבלו את האורחים בסבר פנים יפות, ביקשום לשבת והעלו אש במדורה. פילאמון הביא מעט ירק מן הגינה ובאוציס הכינה תבשיל ממנו. השולחן נערך והוצעו מיטות לאושפיזין כדי שיהיה להם נוח ביותר. אולם בראותם, כי ברכה נכנסה באוכל ובמשקה- והוא מופיע השולחן בשפע הגדל והולך, וגם הכלים הדלים נהפכו לכלי זהב- הכירו את האלים ונפלו על ברכיהם. יצאו ארבעתם לראש ההר והנה בקרני השחר העולה ראו לפתע הזקנים במקום ביתם הרעוע והדל- בית מקדש מפואר ונאה, המשתקף במימי יאור גדול. האלים הטביעו את העיר הרשעה שאינה מכניסה אורחים, ואת תושביה הפכו לצפרדעים. פילאמון ובאציוס האריכו עוד ימים ושרתו ככוהנים בבית המקדש החדש, עד אשר יום אחד נהפכו שניהם לשני עצים מושרשים בקרקע, שגזעיהם מחוברים זה לזה. כך נתקיימה בקשתם האחרונה- למות ביחד, כדי שלא יראה האחד במות זולתו.

הולדת אתנה עריכה

זאוס נשא את הטיטנית מתיס (עורמה) מיד לאחר שעלה לשלטון. גיה ואורנוס התנבאו כי מטיס עתידה ללדת צאצאים מופלאים, ובניהם יוולד בן אשר יהיה מלך האלים והאדם. כדי למנוע זאת בלע זאוס את מתיס. בן אמנם לא נולד לו אבל האלה אתנה נולדה מראשו של אביה, חמושה מכף רגל ועד ראש.

איו עריכה

היתה כוהנת הרה. זאוס חמד אותה ולובש צורת ענן כדי להתעלס עימה, ילדה את אפפוס שליט מצרים ואפריקה. על שמה מכונה אחד מהירחים של כוכב הלכת יופיטר (על שמו של זאוס).

אירופה עריכה

אירופה הייתה נסיכה פיניקית. זאוס לבש דמות פר לבן והתקרב אליה בעת שקטפה פרחים בשדה ליד הים, היא התגברה על פחדה מהיצור והתפתתה לשבת על גבו. הפר ירד אל שפת הים ולפתע זינק למים והחל לשחות עם אירופה על גבו. הם הגיעו לחוף, שם הפך זאוס לעיט והזדווג עם הנערה החטופה. לאחר זמן נישאה אירופה למלך כרתים אשר אימץ את בניה שנולדו מזאוס: מינוס (אדון המפלצת מינוטאורוס). על שם אירופה מכונה אחד מהירחים של כוכב הלכת יופיטר.

דנאה ופרסאוס עריכה

דנאה הייתה נסיכת ארגוס. אביה שמע מפי אורקל בזמן היוולדה, כי הבן אשר יוולד לבתו עתיד להמיתו ולכן כלא אותה בצריח . זאוס חדר למקום בדמות גשם של זהב והזדווג עימה. היא ילדה את פרסאוס (הגיבור שקטל את מדוזה והציל את אנדרומדה ממפלצת הים). דנאה הסתירה את בנה מפני אביה אך כעבור 4 שנים גילה זאת האב ונעל את בתו ובנה בתיבה שהשליך לים. אבל הם נסחפו לחוף ואחרי הרפתקאות רבות חזרו לארגוס. יום אחד, במהלך משחקי ספורט הטיל פרסאוס דיסק שפגע באביה של דנאה והרגו. כך התגשמה לבסוף נבואת האורקל.

צאצאיועריכה

חלק מאלף צאצאיו היו:

ילדים בספרות המודרנית עריכה

Mumlatz

ערך זה הוכתרערך מומלץ בעייני מנהל האתרולכן הערך ראוי להופיע בעמוד הראשי

Mumlatz